Casino är jackpot för mediebolagen
TV4 förväntas bli vinnaren i den spelreglering som träder i kraft 1 januari 2019. Idag sänder inte kanalen spelreklam eftersom det är olagligt i Sverige. Efter spelregleringen kommer troligtvis TV4 bli en mycket eftertraktad kanal att annonsera i. TV3 och Discovery sänder däremot från England, vilket gör att de lyder under brittisk lag, frågan är hur de kommer drabbas när spelregleringen träder i kraft.
Det sker just nu en riktig inflation av spelreklam på nätet och i tidningarna. Anledningen till denna enorma turbulens är några olika. För det första är det många online casino som kommer ansöka om spellicens i augusti 2018. Det gör att många passar på att annonsera ut redan nu, innan den 18% vinstskatten för spelbolagen kommer träda i kraft. 5,5 miljarder är siffran för den kostnad som spelbolagen lagt för att marknadsföra sig på olika sätt. Nu förutspår experter att det kommer bli betydligt färre intäkter för mediebolagen som tar in annonserna.
Spelbolagen är jackpot för medierna
Med tanke på de massiva beloppen som spelbolagen lägger på annonsering är det många mediebolag som vill se till att de blir tilltänkta annonsörer efter det att spelregleringen trätt i kraft. Frågan är då hur spelreklamen kommer se ut, och om spelbolagen kommer annonsera på samma sätt som tidigare.
En annan anledning till varför spelbolagen lägger så mycket pengar på reklam för tillfället kan vara för att man vill säkra marknadsandelar. Sammantaget ligger kommer spelbolagens reklaminvesteringar på andra plats i en sammanställning som Kantar Sifo registrerat, se utdrag i Dagens Media.
Mediebolagen är med andra ord mycket angelägna om att spelbolagen ska lägga sina pengar på just deras annonsering (du kan läsa en ingående analys här). Medierna måste dessutom bädda för att annonseringen nästa år förmodligen kommer minska drastiskt, eftersom man också inför en vinstskatt på 18% för spelbolagen. En annan anledning är att konkurrensen om medieplatserna förmodligen kommer öka, vilket gör att medierna eventuellt kommer sänka priserna på annonseringen för att få äta kakan.
Ska mediebolagen skapa egna bettingsajter?
Det har också varit aktuellt för mediebolagen själva att skapa spelbolag som de kan söka licens med. Kvällstidningarna har bland annat gått ut med att man funderar på att starta någon typ av bettingverksamhet vid sidan av sin sportbevakning. Eftersom vi börjar närma oss regleringens tillträde börjar molnen hopa sig över himlen och vi kommer förmodligen se en hel del nya former av spelbolag och medielösningar i framtiden.
Mer ansvar med nya regleringen
En positiv sak är att spellicensen i sig innebär att man är redo att verka för att minska på spelmissbruk och kommer därför ålägga sig ett eget gemensamt ansvar när det kommer till att stänga av folk som befinner sig i riskzonen, bland annat genom en gemensam plattform där man kan spärra spelare som spelar på ett hälsovådligt sätt.