Vann, men får inga pengar
Har du någon gång sagt upp ditt konto på ett internetcasino? Fick du en bekräftelse på att kontot avslutas. Om inte, så finns kanske kontot kvar. Det här kan ställa till det om man senare bestämmer sig för att öppna ett nytt konto, på samma casino.
Martin Darwesh, som bor i Malmö, är en van spelare på nätcasinon. Han provade att spela på Casumo, men tröttnade eftersom han inte vann något, och eftersom han tyckte att företaget skickade för många mejl. Han försökte avsluta sitt konto, via mejl, och hörde av sig flera gånger men fick aldrig någon bekräftelse på att så skett. Han antog dock att hans konto hade avslutats.
Det var ett misstag, skulle det visa sig. Ungefär tre månader senare, i april 2016, blev Darwesh på nytt sugen på att spela hos Casumo. Eftersom han trodde att hans gamla konto hade avslutats skapade han ett nytt, och med detta nya konto hade han större tur: efter att ha spelat i ungefär 90 minuter hade han vunnit 4000 euro.
Det blev ingen vinst
Men sedan kom beskedet: vinsten skulle inte betalas ut, eftersom han hade ett konto sedan tidigare. Casumo tillåter inte att en användare registrerar mer än ett konto, och det gäller även om användaren avslutar sitt konto, men sedan ändrar sig och vill skapa ett nytt.
Borde inte systemet ha känt igen användaren, och hindrat Martin Darwesh från att registrera ett nytt konto? Darwesh säger själv att han angav precis samma uppgifter när han registrerade konto nummer två som när han registrerade det första, men från Casumos sida är man av annan uppfattning. Så här säger Andreas Dahl, som är Chief player officer på företaget tills Sydsvenskan:
– Spelaren hade sedan tidigare självexkluderat sig från Casumo. Då skall denna givetvis inte spela här. Och om insatta medel skulle återbetalas vid förlust på icke giltiga konto så hade det varit möjligt att spela riskfritt, eller hur, skriver Andreas Dahl som också hävdar att Martin inte uppgett exakt samma uppgifter vid registreringarna.